För många herrans år sen så va jag med i viktväktarna. 
Det va efter att jag gått en kockutbildning på 1,5 år och gick upp ca 10 kg i vikt under den tiden. 
Har sen jag slutade att röka i början på 80 talet haft så väldigt lätt för att gå upp i vikt. 
O efter 3 graviditeter så har extrakilon stannat kvar. 
Kämpade ordentligt och lyckades gå ner ca 20 kg.  Och på min 50 årsdag vägde jag 61 kg
Snart 10 år sen och ett antal extra kilo som smugit sej på. 
Dock inte alla 20 då. 
Min träningskompis , som oxå kämpar med vikten, o jag fick för oss när vi bytte gym för ca 1,5 år sen att väga oss varannan måndag o försöka minska vikten lite. 
Det har gått både upp o ner för oss båda. 
Kändes bra innan sommaren då vågen visade - 5 kg ( 67 ) för mej. 
Men sen kom sommaren med fika , vin o annat. 
Efter lite sommaruppehåll i träning så satte vi igång igen i augusti/september. 
68,7 sa vågen. Inte så farligt ändå. 
Men sen dess har det inte hänt någonting. Trots träning o bra mat. 
Började snegla mot viktväktarna igen. 
Har väl inte så många kg att ta bort men känner ändå på kläder mm att lite måste bort. 
Letade recept på nätet.  Finns mycket vv recept att hitta där. Problemet va ju bara att nu förtiden så är alla recept beräknade i sp. ( smart points )
När jag va med senast så va alla recept i bara points. O tydligen inte samma beräkning. 
Svårt att veta då hur många points jag skulle äta / dag. 
Men jag testade en vecka. 
Hände inget på vågen 😕

Så pratade jag med en kund vars fru och han gått med i vv i mars och på de 7 månaderna gått ner 20-22 kg vardera. Otroligt. 
Jag blev jättetaggad när han berättade hur enkelt det var med att regestrera o hitta god mat i vv appen. Och att han även unnade sej både vin o whiskey på helgerna. 
Han visste inte vad det kostade i månaden men tippade på 300:-  
Tyckte nog det lät lite dyrt o att det va mycket pengar att lägga varje månad. 
Men blev ändå nyfiken o taggad av honom så jag kollade på vv hemsida. 
Där fanns lite olika förslag o kostnader. 
Bl annat om man tecknade sej bara online och på ett år så kostade det 195:-/månad. 
Fa fasen. Jag bestämde mej och tog ett beslut. 
 Jag signade mej på ett år. 
Så nu ca 3 v senare så stog vågen på 66,4. 
- 2,3 kg. Mer än nöjd måste jag säga. 
Och så lätt med appen o hålla koll på maten när allt ska registreras. O massor med recept på god mat som är sp beräknade o bara att registrera. 
Något som jag reagerade över som jag inte tänkt på förut är hur många sp mjölk innehåller tex. 
1 dl mellanmjölk är 2 sp ( svårt att räkna om i kcal )
Jag dricker 3 koppar kaffe om dan. Använder ca 1 dl mjölk i varje kopp. 
På morgonen brukar jag äta gröt med ca 1 dl mjölk. 
Den mjölken kostar 8 sp tillsammans / dag. 
Det är ju en hel måltid 😮
Inte underligt att kilona inte ville försvinna. 
O mycket annat som man stoppar i munnen utan att man kommer ihåg, som jag nu registrerar. 
Jag har 23 sp / dag att förbruka. Till det har jag 4 bonuspoints/dag om jag vill använda. (Om jag inte använder dom så kan jag spara till tex helgen o då har jag 28 sp extra att använda upp om jag vill )
Även Feri har blivit peppad. Han har bytt träningsklubb o tränar nu förutom karate 2-3 ggr/ v även boxning 1 gång /v. 
Så tar han ju del av min mat oxå ibland. Så även han går neråt på vågen - 5 kg tror jag. 
Känns kanon 😊
(null)






1 kommentarer

Johanna

14 Nov 2018 23:30

Du är så duktig mamma 💕

Kommentera

Publiceras ej