Jag brukar titta på Hela Sverige Bakar. 
Jag gillar verkligen att baka. Både bröd bullar o kakor. 
Men dessvärre så gillar jag o äta allt oxå. 
O det är ju inte bra. Massor av socker, smör o vitt mjöl. 
Men iallafall så bakades det småkakor för ett tag sen i programmet. 
Kafferep va temat. 
7 sorters småkakor skulle de baka på 3 tim. 
En spritsad,klickad,skuren,flerfärgad,i form,kringla o en personlig. 
10 st av varje sort. 
Väldigt stressigt för många o några hann inte få klart. 
O rörigt med mycket disk på både bänkar o golv. 
Pratade med min dotter Josefine som oxå hade tittat. Hon gillar oxå att baka. 
Vi undrade om man själv skulle hinna o klara av det. 
Efter några dagar fick jag ett meddelande av Josefine. 
- Här får du en utmaning av mej att baka 7 sorters kakor, lika som på Hela Sverige Bakar , på 3 tim. 
- Jag kommer att övervaka tiden mm. 
Dom ska vi sen fika med på 1:a adventsfika. 
Sagt o gjort. Idag va det dax. 
14.30 satte jag igång. 
Kl 17 va jag klar. 2,5 tim 👍
Jag bakade inte bara 10 kakor av var sort. 
Bakade ut degarna helt när jag ändå höll på. 
Det blev : 
kokostoppar, klickad
Strassburgare, spritsad ( dubbla med hallonsylt emellan o doppade i choklad)
Hallongrottor, i form
Schackrutor, flerfärgad 
Chokladbröd , skuren
Kringla , blev rosabandetformade ( med rosa spritsad glassyr )
Personlig, sega dajmsnitt. 
O så blev det en extra sort av kringeldegen. 
Vaniljhorn vända i strösocker. 
Tyckte även att jag hade ordning o reda i köket med disk mm. 
Och Josefine höll koll på mej så jag inte fuskade med tiden. 
Så utmaningen - klarad. 
(null)

(null)

(null)

Adventsfika imorron hos mor o far i Blacka då. 
😊

Kommentera

Publiceras ej